Skärgårdstrafiken

Örnsköldsviks hamn är en djuphamn, vilket innebär att stora fartyg lastade med gods kunnat komma in och lägga till. Idag är det inte bara Örnsköldsviks hamn som ingår i hamnpaketet utan det är sammanlagt åtta olika hamnar som ska räknas in. Därför går det trafik inte bara från Örnsköldsviks hamn utan också från de övriga hamnarna. Förutom lastbåtar har hamnen också under långa perioder haft en färjetrafik till öarna omkring men också över Kvarken till Finland.

Färjetrafik eller åtminstone båttrafik över Östersjön har kanske funnits lika länge som människan bott i Höga kusten-området och i Ö-vik. Från början gick det postbåtar som hade rutter över till Tyskland, Finland och Åland.

Båtar från Vasa i Finland över Kvarken till Örnsköldsvik, Umeå och Sundsvall hade tidigare livlig trafik. Silja Line köpte Vasabåtarna men avvecklade dem med tiden eftersom taxfree av sprit och cigaretter inte längre fick förekomma. Örnsköldsvik har haft färjor till Vasa och Jakobstad,

Passagerarbåtar efter kusten har funnits länge. Under stora delar av 1900-talet har lite mindre passagerarbåtar som Express, Kusttrafik, Skärgården och Örn trafikerat olika sträckor i kustområdet. Det fanns även båtar som tillhörde Sveabolaget som åkte mellan Örnsköldsvik och Stockholm.

Hamnen är viktig för godstransport men också för passagerartrafik. I hamnen lastar man och lossar fartyg och lastar om mellan tåg och fartyg. Hamnen i Ö-vik är en viktig livsnerv för företagandet i Nolaskog som området heter. Men det är också en viktig del av skärgårdstrafiken som är en förutsättning dels för turismen men också för de bofasta öborna. Från öarna finns ingen annan förbindelse än skärgårdsbåtarna.

Ny färjeförbindelse över Kvarken planeras och ska starta 2021. Men skärgårdstrafiken fungerar som vanligt och är populär bland turisterna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *